Apa
yang diutarakan oleh Profesor Shamrahayu melalui rencananya bertajuk Peranan
Sultan dalam kemelut MB Selangor yang disiarkan oleh akhbar Mingguan Malaysia
pada 24 Ogos 2014 perlu direnungkan dalam konteks bagaimana Syariah Islam boleh
memainkan peranan dalam menyelesai kemelut yang dihadapi (rencana berkenaan
boleh diakses di http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140824/re_08/Peranan-Sultan-dalam-kemelut-MB-Selangor).
Sesuai dengan perkembangan semasa asas pemerintahan di Malaysia serta juga
sebahagian negara-negara Islam yang lain terutamanya Indonesia, Turki dan
Pakistan adalah demokrasi, iaitu pemilihan pemerintahan melalui suara majoriti
rakyat. Prinsip demokrasi ini nampaknya tidaklah dapat dipraktikkan dengan
berkesan dan lancar di negara-negara Arab. Bahkan kesemua negara-negara teluk
asas pemerintahan adalah kerajaan beraja secara mutlak. Namun begitu yang
membezakan Malaysia dengan negara-negara Islam yang lain ialah demokrasi
Malaysia menerima pakai sistem beraja. Secara mudahnya, jika dapat diterima
kesimpulan ini, sistem pemerintahan di Malaysia adalah campuran atau
perkahwinan antara sistem demokrasi moden dan sistem beraja. Sungguhpun sistem
demokrasi berasaskan kepada nilai-nilai kebebasan bersuara dan proses pemilihan
pemerintahan secara majoriti Barat, namun kebanyakan ahli politik Islam
menerima sistem ini kerana ianya tidak bercanggah dengan dasar-dasar
pemerintahan Islam, terutamanya dengan dasar pemilihan Khalifah Rasyidin yang
kesemuanya dipilih melalui suara ramai. Manakala sistem beraja pula diterima
oleh para ulama terdahulu dengan syarat bahawa pemimpin berkenaan menjalankan
pemerintahan dan pentadbiran secara adil berasaskan kepada Syariah serta
mendapat bai'ah daripada rakyat. Namun begitu dalam konteks Malaysia, sumber
tertinggi undang-undang adalah Perlembagaan Persekutuan dan diikuti dengan
Perlembagaan Negeri. Peruntukan undang-undang ini yang menyatakan secara
bertulis apakah syarat-syarat dan langkah-langkah yang perlu diambil dalam
pemerintahan negara. Jika melihat kepada peruntukan Perlembagaan Negeri
Selangor, sebagai contoh, syarat utama pelantikan Menteri Besar ialah mendapat
sokongan majoriti ahli DUN serta perkenaan DYMM Sultan. Sebagaimana dengan
undang-undang bertulis yang lain, tidak semua perkara dinyatakan secara jelas
atau bertulis. Persoalan yang dikemukakan ialah bagaimanakan kita hendak
menjelaskan perkara-perkara itu dan seterusnya mencorakkan amalan serta
tafsiran undang-undang. Sebagai contoh tiga perkara telah ditimbulkan oleh
banyak pihak akibat ketiadaan peruntukan bertulis iaitu apakah seorang wanita
tidak layak menjadi Menteri Besar? seorang itu mesti warga negara asal dan
ianya mesti anak jati negeri berkenaan. Satu persoalan yang lebih penting ialah
peranan DYMM Sultan atau Raja dalam pelantikan Menteri Besar. Sudah tentu
pelantikan ini berasaskan kepada individu yang mendapat kepercayaan majoriti
ahli DUN dan dalam konteks ini parti politik yang mempunyai kerusi majoriti.
Namun begitu jika dalam keadaan di mana terdapat krisis sebagaimana yang
berlaku di Selangor pada masa kini, maka bagaimana keadaan ini perlu dijelaskan
atau diselesaikan? Dalam keadaan di mana peruntukan Perlembagaan tidak
menjelaskan penyelesaiannya apakah sumber yang perlu dirujuk? Bagi sebuah
negara yang mengamal sistem perundangan komon Inggeris, barangkali akan
terdapat hujah bahawa rujukan harus dibuat kepada tradisi undang-undang
tersebut. Namun begitu sebagaimana kata Prof Shamrahayu kita perlu merujuk
kepada sejarah dan tidak perlu meniru raja berperlembagaan yang diamalkan di
negara lain kerana ianya tidak sesuai dan berbeza dari segi sejarah dan hala
tuju negara. Oleh kerana sistem beraja di Malaysia berasaskan kepada sistem
kesultanan Melayu yang bertonggakan kepada perundangan Islam, maka sewajarnya
persoalan amalan yang tidak dinyatakan secara bertulis di dalam Perlembagaan
itu dirujuk kepada perundangan Islam. Dalam pemilihan Menteri Besar Selangor
DYMM Sultan sebagai satu instituisi pemerintahan, mengikut teori politik Islam
atau Siyasah Syar'iyyah bertindak sebagai ahli al-hall
wa 'aqd dalam menentukan siapakah yang layak menjadi menteri besar.
Oleh yang demikian pada pandangan saya apa yang dilakukan oleh Sultan
Sharafuddin Idris Shah dalam menyelesai kemelut ini adalah sesuatu yang syarie
dan wajar disokong oleh semua pencinta undang-undang Islam di Malaysia.
Sungguhpun demikian dalam mencari jawapan atau penjelasan daripada perundangan
Islam, tidak semestinya kita terikat dengan tafsiran atau ijtihad ulama
terdahulu, bahkan para ulama dan ilmuan Islam Malaysia boleh membentuk satu
tafsiran yang sesuai dengan budaya dan masyarakat Malaysia serta mengambil kira
perkembangan semasa.
Perspektif bertujuan memaparkan pandangan peribadi penulis terhadap pelbagai isu-isu semasa perundangan Islam bagi tujuan perbincangan dan perkongsian bersama. Perspektif is writer's view relating to contemporary issues in Islamic law for discussion and mutual sharing.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Kurang Kesedaran Pengguna Punca Peningkatan Sijil Halal Palsu?
Mengikut laporan akhbar pada 21/12/2024 kurangnya kesedaran pengguna antara punca peningkatan sijil halal palsu atau penyalahgunaan sijil be...
-
Yang dimaksudkan dengan sekuriti makanan ialah keadaan di mana terdapatnya bekalan makanan yang mencukupi secara tetap dan makanan tersebu...
-
12 Mei 2017 (Balai Ilmu, APIUM) Forum ini diwacanakan oleh gabungan tiga ahli panel terdiri dari ahli akademik, pengamal sukan diving ...
-
Kealpaan Membawa Padah: Tidak Patuh Syariah pada akad Bai ‘Inah dalam Kes FLH ICT Services & Anor v. Malaysian Debt Ventures Bhd [2016...
No comments:
Post a Comment