Bung
Karno – Penyambung Lidah Rakyat Indonesia (sebagaimana yang diceritakan kepada
Cindy Adams), Jakarta & Yogyakarta: Yayasan Bung Karno & PT Media
Pressindo (Edisi Revisi 2011). Kulit Keras, 415 halaman)
Buku
ini adalah terjemahan daripada naskhah asal bahasa Inggeris bertajuk Sukarno: An Authobiography as told to Cindy
Adams. Mengikut kata sambutan buku ini meskipun bukan biografi rasmi
Presiden Sukarno, namun diakui karya paling lengkap mengenai kehidupan,
cita-cita politik, perjuangan, harapan serta asal muasal sesuatu tindakan
politik beliau. Mungkin ada banyak pihak tidak akan bersetuju dengan apa yang
diberitahu oleh Presiden Sukarno kepada Cindy Adams seorang wartawati Amerika,
namun itulah Sukarno seorang sosok yang penuh dengan kontraversi, terutama
kenyataan-kenyataan sinisnya terhadap dunia barat dan juga jiran-jirannya,
terutama Malaysia. Buku ini menelusuri sejarah peribadinya daripada permulaan
hidupnya yang sukar serta pedih dan
kemudian pendedahannya kepada idea-idea kemerdekaan yang semuanya itu berlaku
di Jawa Timur (Surabaya dan Mojokerto). Seterusnya penglibatan aktif beliau
dalam politik di Bandung sewaktu menjadi mahasiswa di Sekolah Teknik Tinggi.
Sebagai
seorang anak kelahiran campuran daripada ibu yang berasal dari agama
Hindu-Buddha dan bapak seorang Islam, perkara ini memberi kesan kepada
pewatakannya dalam konteks kerencaman masyarakat Indonesia. Kepedihan hidup
keluarganya dan bangsa Indonesia mengikut pandangan Sukarno adalah ciptaan
penjajah Belanda. Namun kecaman Sukarno pada penjajah Belanda bukan setakat
kepada kemunduran ekonomi, tetapi juga kepada jatidiri dan rasa bangga-diri
sebagai sebuah bangsa yang mana mengikutnya telah diremukkan oleh penjajah
Belanda sehingga menjadi inferior dan tidak mempunyai kenyakinan. Mengikut
kefahaman beliau bangsa Indonesia adalah emosional, penuh dengan perasaan
melalui kata-katanya “Kamilah satu-satunya bangsa di dunia yang tidur memakai
guling … yang gunanya hanya untuk dipeluk sepanjang malam” (h.2). Elemen ini
digunakan sepenuhnya oleh Sukarno untuk membangunkan bangsanya menentang
penjajah terutama melalui pelambangan nasional seperti konsep gotong royong,
tolak ansur, hormat menghormati, bahasa, pakaian dan agama. Kesemua ini
diterapkan dalam program nasional Indonesia selepas kemerdekaan iaitu Panca
Sila, Bahasa Melayu sebagai asas kepada Bahasa Indonesia, demokrasi terpimpin
dan pemakaian songkok atau peci. Sebagai contoh dalam konteks Bahasa ucapannya
pada tahun 1926 “sampai sekarang … bahasa Indonesia hanya dipergunakan di
kalangan atas. Tidak oleh rakyat biasa. Sekarang, mulai dari hari ini, menit
ini, marilah kita putuskan untuk belajar berbicara dalam bahasa Indonesia”
(halaman 87). Pada pandangan saya inilah jasa besar Sukarno pada bahasa Melayu
kerana bahasa Indonesia yang dimaksudkan berasaskan kepada bahasa Melayu dengan
katanya “Aku berpendapat, pertama-tama yang harus kita kuasai adalah bahasa
kita sendiri. Marilah kita memusatkan pikiran untuk mengembangkan bahasa
Melayu” (halaman 51). Istilah Marhean yang kerap digunakan pada masa sekarang
di Malaysia adalah ciptaan beliau hasil daripada interaksinya dalam bahasa
Sunda dengan seorang petani yang bernama Marhean di Bandung. Konsep Marhean
mengikut Bung Karno ialah rakyat yang memiliki modal pekerjaan mereka namun
hidup melarat kerana dasar feudalism dan kemudiannya imperialism (halaman
74-75).
Buku
ini juga bertujuan untuk menjawab tuduhan dunia barat terhadap dirinya sebagai
kolaborator atau talibarut kepada tentera Jepun sewaktu peperangan dunia kedua
dan cenderungnya kepada komunisme semasa era perang dingin antara dunia barat
dan Persekutuan Soviet serta Republik Rakyat China. Mengikut Sukarno
kerjasamanya dengan Jepun adalah peluang baginya untuk mendapat kemerdekaan
daripada Belanda, yang mana peluang ini tidak mungkin dapat diperolehi sekiranya
tidak diambil. Kerjasama ini juga mengikutnya untuk menyelamat rakyat Indonesia
daripada kekejaman dan keganasan tentera Jepun sepertimana ceritanya menyelamat
gadis-gadis Minangkabau daripada pemerkosaan tentera Jepun melalui kaedah yang
mendapat restu dan persetujuan ulama Minangkabau (halaman 197-198). Manakala
kecenderungan kepada kuasa besar Komunis ketika itu mengikutnya adalah kerana
sifat orang timur yang berbudi berbahasa kepada pertolongan yang diberikan oleh
sesiapa sahaja tanpa mengira kepercayaan dan pegangannya. Begitu juga
sebaliknya sikap mudah tersinggung orang Asia kepada orang Barat yang selalu
menghina dan memperkecilkan usaha-usahanya untuk membangun Indonesia. Sinikal
Barat kepada Sukarno dibalas dengan respon yang bukan hanya setakat retorik
bahkan tindakan-tindakan berani seperti penarikan diri dari PBB, mengadakan
persidangan negara-negara berkecuali Bandung yang mengabungkan dunia Asia dan
Afika dan penganjuran sukan dunia sebagai alternatif kepada sukan olimpik
sebagai lambang kebangkitan dunia bukan kulit putih.
Buku
ini juga menceritakan sudut peribadinya yang dikatakan sebagai seorang playboy
yang menyukai wanita. Bung Karno menjelaskan bahawa tarikannya kepada wanita
adalah sifat semula jadinya yang menyukai keindahan dan wanita itu adalah
sebahagian daripada keindahan. Beliau menceritakan beberapa wanita yang telah
menarik perhatiannya seperti Inggit iaitu isteri keduanya yang lebih berumur 10
tahun daripadanya dan juga Fatmawati atau Fatimah yang menjadi penyambung
zuriatnya. Baginya menyukai melihat wanita bukanlah satu kejahatan. Dengan
memetik kisah antara Rasulullah s.a.w. dengan
Zainab, Sukarno membuat kesimpulan moral bahawa “bukanlah suatu dosa
atau tidak sopan kalau seseorang mengagumi seorang perempuan cantik. Dan aku
tidak malu berbuat begitu, kerana dengan melakukan itu pada hakekatnya aku
memuji Tuhan dan memuji apa yang telah diciptakan-Nya” (halaman 14).
Bahagian
akhir buku ini menceritakan bagaimana usaha yang beliau curahkan untuk
menyatukan Indonesia daripada pelbagai perbezaan mula dari keghairahan anak
muda revolusi yang ingin mencapai sesuatu objektif secara cepat tanpa
memikirkan risiko selepasnya, atau kefanatikan pelampau agama yang mengikutnya
akan memecahkan perpaduan Indonesia dan golongan komunis yang anti demokrasi.
Beliau menegaskan dirinya sebagai seorang demokrat dan menentang sebarang usaha
untuk menjadikan Indonesia sebagai sebuah negara Komunis atau pemerintahan
secara diktator. Katanya: “sampai hari kematianku, aku tetap seorang demokrat.
Abdi dari rakyatku. Pelaksana dari keinginan mereka. Aku tidak memaksakan
pimpinan kepada rakyat. Aku memberikan saran dan menunggu reaki … Apakah ini
cara seorang diktator? Kukira tidak. Kukira ini jalan yang ditempuh oleh
seorang penyabar” (halaman 342-343). Dalam menghurai pegangan politiknya beliau
menghuraikan bahawa konsep nasionalisme yang menjadi asas perjuangannya perlu
dimasukkan keadilan sosial iaitu idea sosialisme serta dicampur elemen-elemen
tempatan lainnya seperti agama dan keperibadian nasional sehingga natijahnya
satu gagasan baru Sosialisme Indonesia (halaman 90).
Sesuatu
yang mungkin boleh dipelajari oleh pimpinan politik masakini, terutama dalam
konteks Indonesia ialah Sukarno adalah seorang yang amat bersederhana dalam
penghidupannya. Beliau tidak mempunyai apa-apa harta bahkan keperluan hidupnya
dan keluarganya banyak yang disumbang oleh rakan-rakannya sekalipun dia seorang
Presiden. “…akulah satu-satunya presiden di dunia yang tidak punya rumah
sendiri. Baru-baru ini rakyatku menggalang dana untuk membangun sebuah gedung
buatku, tapi di hari berikutnya aku melarangnya. Ini bertentangan dengan
pendirianku. Aku tidak mau mengambil sesuatu dari rakyatku. Aku justru ingin
memberi mereka” (h.372). Kesederhaan
beliau terserlah walaupun di saat kematiannya dengan meminta supaya ia
“dikuburkan menurut agama Islam dan di atas batu kecil yang biasa tulislah
kata-kata sederhana: Di sini beristirahat Bung Karno, Penyambung Lidah Rakyat
Indonesia”.
No comments:
Post a Comment