21 Mei 2012
Ahmad Hidayat Buang
Sungguhpun demikian, akibat perubahan masa terdapat perbezaan dalam urusan halal ini dengan urusan keagamaan lain. Jika pada masa dahulu urusan halal dan haram adalah perkara keperluan persendirian umat Islam namun kini ianya sudah menjadi satu industri, satu bentuk perniagaan multinasional dan internasional. Urusannya lebih hampir kepada industri kewangan Islam. Oleh yang demikian meletakan urusan halal dalam situasi masa dahulu mungkin akan menjejas keberkesan urusannya dari segi proses, pemantauan dan penguatkuasaan undang-undang. Berbeza dengan urusan agama yang lain, urusan halal ini sejak dari dahulu lagi apabila melibatkan agensi-agensi kerajaan yang lain yang melibatkan import eskport barangan makanan diuruskan oleh pihak JAKIM. Apatah lagi untuk melindungi kemaslahatan masyarakat Islam daripada penyelewengan dan penyalahgunaan logo halal oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Oleh yang demikian mahu tidak mahu urusan halal ini perlu ditanggani oleh satu pihak di peringkat Pusat, khususnya apabila melibatkan pihak dari luar negara.
Memang tidak dinafikan bahawa pada masa kini pihak JAKIM bagi pihak kerajaan Pusat telah diberi tanggungjawab bagi menguruskan urusan halal seperti pengeluaran sijil dan penguatkuasaan logo halal. Namun tangunggjawab ini hanya berpunca daripada arahan eksekutif dan bukan daripada kuasa undang-undang melalui Akta tertentu. Ini adalah kerana urusan produk dan makanan halal di Malaysia melibatkan beberapa agensi kerajaan yang lain seperti Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertanian, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) dan pihak kerajaan tempatan. Kementerian-kementerian dan jabatan ini mempunyai kuasa melalui akta mereka bagi menjalankan tanggungjawab dan fungsi masing-masing. Oleh yang demikian Akta Halal ini boleh memberikan JAKIM kuasa undang-undang yang dikehendakinya menjalankan fungsi dan tanggungjawabnya dalam urusan halal. Memang tidak dapat dinafikan kerjasama yang erat telah diberikan oleh agensi kerajaan yang lain kepada JAKIM untuk menjalankan tanggungjawabnya dalam perkara halal. Sebagai contoh Akta Perihal Dagangan 2011 yang diluluskan baru-baru ini telah mengiktiraf penggunaan logo halal JAKIM dan Majlis Agama Islam negeri sebagai logo halal yang boleh dipamerkan oleh badan perniagaan. Begitu juga kakitangan JAKIM dilantik sebagai pegawai penguatkuasa di bawah Akta berkenaan. Namun begitu Akta diletakkan di bawah KPDNKK.
Perlembagaan Malaysia telah digubal sejak 50 tahun yang lalu. Dalam tempoh masa itu kita melihat banyak pindaan telah dibuat kepada Perlembagaan. Tujuan pindaan ini dibuat adalah bagi menyesuaikan Perlembagaan berkenaan dengan perkembangan semasa. Sebagai contoh utama ialah pindaan kepada perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia pada tahun 1988 terhadap bidang kuasa Mahkamah Syariah untuk mendengar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang Islam secara eksklusif. Kita melihat selepas pindaan ini Mahkamah Syariah telah berkembang menjadi institusi agama Islam yang mantap dan kukuh. Persoalan halal haram dalam kerangka Perlembagaan mungkin sesuai pada masa dahulu. Dengan perkembangan perniagaan halal pada masa kini kerangka ini mungkin lagi tidak sesuai. Ramai pihak kurang selesa dengan pendekatan pindaan Perlembagaan ini bagi membolehkan penggubalan Akta Halal kerana melibatkan banyak perkara yang sensitif dan seterusnya menjadikan usaha yang murni ini sesuatu yang sukar terutama dalam keadaan politik semasa yang tidak menentu. Namun begitu didapati banyak perkara yang berkaitan dengan kemaslahatan umat Islam di Malaysia pada hari ini nampaknya bukan dihalang oleh kehendak masyarakat atau rakyat, dan bukan juga oleh pengaruh politik atau pemerintahan, tetapi halangannya banyak kepada aspek-aspek kuasa dan teknikal perundangan serta pentadbiran. Jika dilihat kepada pengalaman negara-negara Islam yang lain yang cuba untuk melaksanakan prinsip-prinsip Syariah dalam pemerintahan dan pentadbiran negara, kegagalan berlaku bukan kerana tiada kehendak atau peruntukan undang-undang, namun berpunca daripada kekurangan kepakaran dalam sistem pentadbiran yang menyokong usaha-usaha itu.
Ahmad Hidayat Buang
Akta atau Undang-undang Halal yang diwawarkan dalam media cetak dan
elektronik sebagai mendapat kelulusan kabinet dan sebagainya tidaklah semudah
sebagaimana yang digambarkan. Perbincangan yang dianjurkan oleh Bahagian Halal
JAKIM menyerlahkan beberapa masalah dasar yang masih belum dapat diselesaikan.
Akta ini bertujuan untuk menyelaraskan semua peruntukan undang-undang yang
berkaitan dengan urusan halal dan memberi JAKIM kuasa perundangan berkaitan
halal terutama dari segi pengeluaran sijil halal, pemantauan dan penguatkuasaan
peraturan halal. Perkara pokok yang dijelaskan menghalang pelaksanaan cadangan
Akta Halal ini nampaknya masih berkait rapat dengan persoalan kuasa negeri
berkaitan dengan agama Islam sebagaimana yang ditetapkan oleh Perlembagaan.
Memandangkan cadangan Akta Halal ditafsirkan sebagai perkara yang berkaitan
dengan agama Islam maka ianya terletak di bawah bidang kuasa negeri dan oleh
itu Parlimen tidak berhak untuk membuat undang-undang yang berkaitan dengannya.
Hujah untuk menyamakan perkara halal ini dengan kewangan dan perbankan Islam
pun tidak dapat diterima, memandangkan perkara mengenai perniagaan dan
perbankan memang jelas diperuntukan dalam Perlembagaan terletak di bawah senarai
Persekutuan. Begitu juga alasan untuk menyamakan dengan urusan tanah tidak
dapat diterima kerana terdapat peruntukan dalam Perlembagaan yang berkaitan
dengan penyelarasan pentadbiran tanah.
Oleh yang demikian mengapa tidak dibiarkan
sahaja urusan halal ini ditangani oleh pihak negeri, tanpa campur tangan
kerajaan Persekutuan. Mengapa pihak JAKIM perlu bersusah payah mahu mencadangkan
satu undang-undang atau akta yang jelas sukar untuk dilaksanakan? Jikalau dalam
perkara-perkara lain seperti Mahkamah Syariah, perkahwinan, perceraian, wakaf,
zakat, baitulmal, fatwa dan lain-lain boleh diuruskan oleh pihak negeri
sebagaimana biasa mengapa tidak pula urusan halal. Bahkan mengikut pengamatan
penulis, sudah ada pun peruntukan mengenai makanan halal di dalam undang-undang
negeri terutamanya Enakmen Jenayah Syariah. Manakala dari segi fatwa pula sudah
banyak pandangan dan nasihat agama dikeluarkan mengenai perkara halal. Tambahan
pula pihak negeri sendiripun mahu menguruskan perkara halal sebagaimana dengan
kewujudan sijil-sijil halal negeri. Jawapan kepada persoalan ini harus dilihat
dari segi keberkesanan undang-undang. Sudah banyak rungutan mengenai urusan
pentadbiran agama Islam di Malaysia akibat kepelbagaian dari segi
undang-undang, pentadbiran, proses dan amalan. Sungguhpun perkara ini telah di
atasi namun masih terdapat beberapa perkara yang kerapkali dibangkitkan di
media massa. Jika dilihat secara kos-efektif dan keberkesanan pentadbiran sudah
tentulah perkara ini adalah lebih baik jika ditadbir secara bersepadu dan
terselaras. Namun begitu realiti undang-undang dan institusi yang diwarisi
sejak dari dahulu menjadikan urusan agama itu diuruskan secara tersendiri oleh
negeri-negeri. Mungkin ada kebaikan atau keunikan tertentu di dalam sistem yang
diamalkan kini. Itu tidak dapat dinafikan.
Sungguhpun demikian, akibat perubahan masa terdapat perbezaan dalam urusan halal ini dengan urusan keagamaan lain. Jika pada masa dahulu urusan halal dan haram adalah perkara keperluan persendirian umat Islam namun kini ianya sudah menjadi satu industri, satu bentuk perniagaan multinasional dan internasional. Urusannya lebih hampir kepada industri kewangan Islam. Oleh yang demikian meletakan urusan halal dalam situasi masa dahulu mungkin akan menjejas keberkesan urusannya dari segi proses, pemantauan dan penguatkuasaan undang-undang. Berbeza dengan urusan agama yang lain, urusan halal ini sejak dari dahulu lagi apabila melibatkan agensi-agensi kerajaan yang lain yang melibatkan import eskport barangan makanan diuruskan oleh pihak JAKIM. Apatah lagi untuk melindungi kemaslahatan masyarakat Islam daripada penyelewengan dan penyalahgunaan logo halal oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Oleh yang demikian mahu tidak mahu urusan halal ini perlu ditanggani oleh satu pihak di peringkat Pusat, khususnya apabila melibatkan pihak dari luar negara.
Memang tidak dinafikan bahawa pada masa kini pihak JAKIM bagi pihak kerajaan Pusat telah diberi tanggungjawab bagi menguruskan urusan halal seperti pengeluaran sijil dan penguatkuasaan logo halal. Namun tangunggjawab ini hanya berpunca daripada arahan eksekutif dan bukan daripada kuasa undang-undang melalui Akta tertentu. Ini adalah kerana urusan produk dan makanan halal di Malaysia melibatkan beberapa agensi kerajaan yang lain seperti Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertanian, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) dan pihak kerajaan tempatan. Kementerian-kementerian dan jabatan ini mempunyai kuasa melalui akta mereka bagi menjalankan tanggungjawab dan fungsi masing-masing. Oleh yang demikian Akta Halal ini boleh memberikan JAKIM kuasa undang-undang yang dikehendakinya menjalankan fungsi dan tanggungjawabnya dalam urusan halal. Memang tidak dapat dinafikan kerjasama yang erat telah diberikan oleh agensi kerajaan yang lain kepada JAKIM untuk menjalankan tanggungjawabnya dalam perkara halal. Sebagai contoh Akta Perihal Dagangan 2011 yang diluluskan baru-baru ini telah mengiktiraf penggunaan logo halal JAKIM dan Majlis Agama Islam negeri sebagai logo halal yang boleh dipamerkan oleh badan perniagaan. Begitu juga kakitangan JAKIM dilantik sebagai pegawai penguatkuasa di bawah Akta berkenaan. Namun begitu Akta diletakkan di bawah KPDNKK.
Perlembagaan Malaysia telah digubal sejak 50 tahun yang lalu. Dalam tempoh masa itu kita melihat banyak pindaan telah dibuat kepada Perlembagaan. Tujuan pindaan ini dibuat adalah bagi menyesuaikan Perlembagaan berkenaan dengan perkembangan semasa. Sebagai contoh utama ialah pindaan kepada perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia pada tahun 1988 terhadap bidang kuasa Mahkamah Syariah untuk mendengar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang Islam secara eksklusif. Kita melihat selepas pindaan ini Mahkamah Syariah telah berkembang menjadi institusi agama Islam yang mantap dan kukuh. Persoalan halal haram dalam kerangka Perlembagaan mungkin sesuai pada masa dahulu. Dengan perkembangan perniagaan halal pada masa kini kerangka ini mungkin lagi tidak sesuai. Ramai pihak kurang selesa dengan pendekatan pindaan Perlembagaan ini bagi membolehkan penggubalan Akta Halal kerana melibatkan banyak perkara yang sensitif dan seterusnya menjadikan usaha yang murni ini sesuatu yang sukar terutama dalam keadaan politik semasa yang tidak menentu. Namun begitu didapati banyak perkara yang berkaitan dengan kemaslahatan umat Islam di Malaysia pada hari ini nampaknya bukan dihalang oleh kehendak masyarakat atau rakyat, dan bukan juga oleh pengaruh politik atau pemerintahan, tetapi halangannya banyak kepada aspek-aspek kuasa dan teknikal perundangan serta pentadbiran. Jika dilihat kepada pengalaman negara-negara Islam yang lain yang cuba untuk melaksanakan prinsip-prinsip Syariah dalam pemerintahan dan pentadbiran negara, kegagalan berlaku bukan kerana tiada kehendak atau peruntukan undang-undang, namun berpunca daripada kekurangan kepakaran dalam sistem pentadbiran yang menyokong usaha-usaha itu.
No comments:
Post a Comment