Friday 18 January 2019

Mengangkat Tangan Ketika Doa Khutbah Kedua Jumaat

Kita sekali lagi dihebohkan dengan masalah furu' yang sudah selesai, kerana ada beberapa orang Ustaz membaca hadith di mana seorang sahabat mengkritik seorang sahabat lain membaca khutbah jumaat mengangkat tangan ketika berdoa. Alasan kritikan itu kerana beliau tidak pernah melihat RasuluLlah s.a.w. mengangkat tangan ketika berdoa di minbar khutbah Jumaat. Pandangan dalam mazhab menyatakan hukum bagi Khatib yang mengangkat tangan ketika berkhutbah jumaat adalah makruh dengan andaian bahawa pengetahuan Sahabat tadi tidaklah bermakna perkara sedemikian tidak pernah berlaku. Ini adalah satu bentuk ihtimal atau anggapan. Dalam kaedah Usul al-Fiqh anggapan membawa kepada Zann. Ini ditambah lagi terdapat hadis sahih di mana RasuluLlah mengangkat tangan di minbar jumaat ketika berdoa istisqa' (doa khas meminta hujan). Begitu juga khatib yang mengangkat tangan berdoa ketika di minbar juga seorang bertaraf sahabat. Oleh yang demikian ulama mazhab menyatakan hukumnya sebagai makruh. Oleh demikian, tidaklah timbul persoalan ianya sebagai bid'ah. Namun persoalan yang seterusnya apakah hukum bagi makmum atau hadirin jumaat yang mendengar khutbah itu mengangkat tangan ketika berdoa. Maka sesetengah ulama mazhab turut memakruhkannya. Asas hukum ini adalah qiyas kepada hadis di atas. Namun pandangan ini ditarjihkan kemudiannya dengan menyatakan penggunaan kaedah qiyas kepada makmum adalah tidak muktabar atau boleh diterima kerana terdapat hadis-hadis lain yang sahih menganjurkan tangan diangkat ketika berdoa. Dalam kaedah Usul al-Fiqh sesuatu suruhan atau anjuran yang bersifat umum itu kekal dengan keumumannya sehingga ada dalil mengecualikannya. Dalam konteks ini para ulama menyatakan terdapat beberapa tempat di dalam solat tangan tidak diangkat ketika berdoa iaitu ketika doa iftitah, ketika duduk antara dua duduk dan duduk tasyahhud. Oleh yang demikian mengangkat tangan bagi makmum ketika khatib membaca doa terangkum di dalam keumuman nas dan tidak boleh dibatalkan oleh qiyas. Oleh yang demikian tidaklah timbul persoalan ianya bid'ah sebagaimana yang digembar gemburkan. Nasihat saya ialah ilmu hadis ini bukan medan perbincangan umum kerana petikan-petikan yang diambil dari hadis jika tidak diteliti dari pelbagai sudut boleh menimbulkan kekeliruan. Begitulah juga, jangan cepat membuat kesimpulan menyalahkan amalan-amalan yang sudah berlaku dalam masyarakat sebagai bid'ah hanya semata-mata melalui pembacaan dan kefahaman hadis secara literal. Tuduhan menyatakan mereka yang tidak bersetuju dengan pandangan kefahaman literal ini sebagai menolak hadis adalah satu pembohongan dan pendustaan kepada orang Islam yang lain. Benarlah kata Imam Nawawi ilmu hadis yang hendak dijadikan ikutan kepada orang awam adalah  bidang mujtahidin. Maksudnya orang awam apabila membaca hadis hendaklah merujuk kepada ilmuan dalam bidang hadis dan Usul supaya mendapat kefahaman yang tepat mengenai makna hadis berkenaan.        

No comments:

Post a Comment

Pengelakan secara sengaja menjawab soalan dari operator insurans boleh menyebabkan tuntutan pampasan dibatalkan

  CHONG LAI KENG v. PRUDENTIAL ASSURANCE MALAYSIA BHD   [2024] 1 CLJ 293 HIGH COURT MALAYA, SHAH ALAM JAMHIRAH ALI JC [CIVIL SUIT NO: BA-22N...