Monday 11 December 2023

Tidak Boleh memberi komen mencemar martabat Mahkamah Syariah

 SM FAISAL SM NASIMUDDIN lwn. MARIA CHIN ABDULLAH [2022] 5 CLJ 634

MAHKAMAH TINGGI SYARIAH, KUALA LUMPUR
MOHAMED FOUZI MOKHTAR HS
[PERMOHONAN NO: 14400-099-0317-2019]
25 APRIL 2022

Apa jua komen yang dibuat mengenai Mahkamah Syariah dan sistem keadilannya hendaklah bersifat adil dan berdasarkan kebenaran fakta, dan sama sekali tidak boleh mencemar nama baik, reputasi, maruah atau martabat Mahkamah Syariah. Menulis artikel dan menuduh bahawa keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Syariah dalam satu perbicaraan adalah 'a disgrace to the judicial system' dan sebagainya adalah bersifat menghina; ia boleh menjerumuskan si pelakunya kepada satu tindakan pengkomitan.

MAHKAMAH
Menghina mahkamah - Perintah pengkomitan - Ahli Parlimen - Mendakwa Mahkamah Syariah mendiskriminasi Wanita Muslim, membiar mereka tidak terbela dan tidak bertindak terhadap bapa-bapa yang tidak membayar nafkah anak - Sama ada bersifat menghina - Sama ada salah nyataan dan tidak berdasarkan fakta sebenar - Sama ada menjejaskan reputasi dan martabat Mahkamah Syariah - Sama ada mewajarkan perintah pengkomitan - Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1998, s. 229(3)

https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=rm&ogbl#inbox/FMfcgzGpGTBXkhHqnVpLbPjMRJvMzdnG

No comments:

Post a Comment

Pengelakan secara sengaja menjawab soalan dari operator insurans boleh menyebabkan tuntutan pampasan dibatalkan

  CHONG LAI KENG v. PRUDENTIAL ASSURANCE MALAYSIA BHD   [2024] 1 CLJ 293 HIGH COURT MALAYA, SHAH ALAM JAMHIRAH ALI JC [CIVIL SUIT NO: BA-22N...