Saturday 6 October 2018

Larangan Syarak

Larangan Syarak

Berdasarkan poster yang tertampal di Surau Airport Qatar. Mungkin ada di antara larangan ini perlu diperhalusi. Tulisan berwarna biru di dalam bentuk point itu adalah ulasan dari saya. Ulasan ini saya akan update dari masa ke semasa.

1. Melakukan kezaliman (zulm) 
  • Kezaliman ini dalam banyak bentuk dan keadaan. Di dalam al-Quran dinyatakan bahawa Syirik itu adalah kezaliman yang besar. Ia juga boleh dalam bentuk penganiayaan kepada hak-hak seseorang sebagaimana dalam hadis bermaksud doa orang yang dizalimi itu tiada hijab. Seterusnya dalam bentuk manipulasi ekonomi iaitu larangan riba yang bermaksud "... supaya kamu tidak menzalimi atau dizalimi (melalui riba ini)".
2. Bersifat takabur

  • Merasa semua kejayaan atau kekayaan dengan usaha sendiri. Sifat ini dikeji oleh agama kerana menafikan kekuasaan Allah swt. Apabila ini berlaku sudah tentulah tidak ada sifat syukur kepada Allah swt yang menjadi perhiasan seorang Muslim, apatahlagi bersyukur dan berterima kasih kepada manusia. Begitu juga sudah tentulah tidak ada perasaan tawadu' atau rendah diri (humble) yang menjadi mahkota orang beriman. Di dalam al-Quran orang-orang yang digambarkan takabbur ini seperti firaun dan qarun. Begitu juga digambarkan orang Musyrikin Mekah dan orang Yahudi sebagai takabbur kerana menolak kebenaran risalah Nabi Muhammad s.a.w.   
3. Bersifat riya’
  • Sifat ini adalah berlawanan dengan ikhlas iaitu melakukan sesuatu tanpa mengharap apa-apa balasan kecuali pahala dan keredaan daripada Allah swt. Sifat ikhlas adalah permata bagi orang beriman, manakala riya' itu akan membinasakan ikhlas. al-Quran mengambarkan sifat riya' ini sebagai karekter hina orang Munafiq, yang hanya melakukan solat untuk menunjuk-nunjuk. Oleh yang demikian riya' di dalam praktisnya yang ekstrem adalah sifat orang munafik. Namun ia juga boleh terjadi kepada orang Islam yang lemah imannya.    
4. al-Baghy
  • Merupakan sebahagian daripada sifat yang tercela. Ia mempunyai pelbagai penjelasan mengikut konteks kelakuan berkenaan dari segi bahasa. Namun begitu secara umumnya ia adalah perbuatan melampau batas yang bertujuan jahat/munkar atau mempunyai akibat negatif baik samada kepada pelakunya atau masyarakat. Di dalam al-Quran ia digambarkan sebagai kezaliman satu bentuk kezaliman dan maksiat seperti zina. Ia juga digambarkan sebagai perbuatan meminta-meminta sesuatu yang ia tidak layak, seperti menjadi pemimpin sedangkan ia tidak amanah dan jujur serta seorang yang fasiq iaitu yang melakukan dosa besar dan melazimi dosa kecil. Dalam konteks hukum fiqh al-Baghy digambarkan sebagai seorang pemberontak kepada kerajaan yang adil.    
5. Mengungkit pemberian (al-Mann bi al-Atiyyah)

  • Ini juga ada kaitan dengan sifat ikhlas. Ia merupakan sifat tercela dan al-Quran melarangnya apabila sesuatu pemberian itu diikuti dengan kata-kata menghina. al-Hadis juga mencela perbuatan ini dan mengambarkannya seperti anjing yang menjilat muntahnya. Oleh itu ia adalah perbuatan yang tercela lagi menjijikan.

6. Berburuk sangka

  • Seseorang yang beriman itu akan sentiasa tabah menerima sebarang ujian daripada Allah. Gambaran golongan yang berburuk sangka dengan perancangan Allah swt diceritakan di dalam al-Quran melalui kisah kaum Israel yang meminta dari Nabi Musa supaya Allah swt menurunkan makanan dari langit. Begitu juga orang Islam dilarang berburuk sangka dengan orang Islam yang lain melalui larangan meninggalkan zan atau perasaan was-was kepada saudara Muslim.  


7. Bergembira atau ketawa dengan musibah orang lain (Shamatah)
8. Berbisik di hadapan saudara (Tanaji)
9. Mencerca orang Islam (Sabb)
10. Mencerca angin (Sabb al-Rih)
11. Mencerca jenazah (Sabb al-Amwat)
12. Bercakap kasar atau bercakap terangan2 perkara yang buruk (Baza’ah al-Lisan)
13. Menyakiti orang saleh (Idha’ al-Salihin)
14. Meninggalkan saudara lebih dari tiga hari
15. Mengintip (Tajassus)
16. Berdendam (Hasad)
17. Menipu (Ghush)
18. Melihat wanita ajnabiah (al-Nazar li Mar’ah al-Ajnabiyyah)
19. Menyerupai lelaki atau wanita (Tasyabbuh)
20. Isteri enggan bersama suami
21. Berjalan dihadapan orang sedang solat
22. Memakai emas bagi lelaki
23. Memakai sutera bagi lelaki
24. Mewarnakan rambut dan bertatto
25. Menceritakan kecantikan wanita kecuali untuk tujuan perkahwinan (wasf mahasin al-mar’ah)
26. Memukul wajah kerana meratap (darb al-khadud)
27. Wanita bermusafir bersendirian
28. Wanita berpuasa tanpa izin suaminya
29. Makmun mendahului imam
30. Mengangkat pandangan ketika solat
31. Meninggalkan solat
32. Duduk di atas kuburan
33. Solat menghadap kuburan
34. Riba
35. Minum dengan bekas daripada perak
36. Makan dengan menggunakan tangan kiri
37. Bergambar
38. Anggapan nasib buruk dengan kejadian2 tertentu (tasya’um atau tatir)
39. Anggapan peristiwa peredaran bintang mempunyai kaitan dengan sesuatu kejadian (Mutirna binaw’)
40. Perbuatan bid’ah
41. Berjumpa tukang tilik
42. Berbinkan kepada seseorang yang bukan bapanya
43. Memberi syufaat kepada pesalah hudud
44. Menyiksa dengan api
45. Taat dalam perkara maksiat
46. Menyiksa hamba
47. Menyiksa binatang

2 comments:

  1. Assalamualaikum Prof,
    Maaf, saya mohon pencerahan untuk larangan yang ke 37, apakah yang dimaksudkan dgn bergambar itu. Adakah selfie, wefie dan seumpamanya dilarang...
    Terima kasih Prof.

    ReplyDelete
  2. Teruskan penjelasan lanjut, doktor... Terima kasih

    ReplyDelete

Pengelakan secara sengaja menjawab soalan dari operator insurans boleh menyebabkan tuntutan pampasan dibatalkan

  CHONG LAI KENG v. PRUDENTIAL ASSURANCE MALAYSIA BHD   [2024] 1 CLJ 293 HIGH COURT MALAYA, SHAH ALAM JAMHIRAH ALI JC [CIVIL SUIT NO: BA-22N...