Saturday 16 April 2016

Ulasan Buku: Bung Karno – Penyambung Lidah Rakyat Indonesia oleh Cindy Adams

Bung Karno – Penyambung Lidah Rakyat Indonesia (sebagaimana yang diceritakan kepada Cindy Adams), Jakarta & Yogyakarta: Yayasan Bung Karno & PT Media Pressindo (Edisi Revisi 2011). Kulit Keras, 415 halaman)

Buku ini adalah terjemahan daripada naskhah asal bahasa Inggeris bertajuk Sukarno: An Authobiography as told to Cindy Adams. Mengikut kata sambutan buku ini meskipun bukan biografi rasmi Presiden Sukarno, namun diakui karya paling lengkap mengenai kehidupan, cita-cita politik, perjuangan, harapan serta asal muasal sesuatu tindakan politik beliau. Mungkin ada banyak pihak tidak akan bersetuju dengan apa yang diberitahu oleh Presiden Sukarno kepada Cindy Adams seorang wartawati Amerika, namun itulah Sukarno seorang sosok yang penuh dengan kontraversi, terutama kenyataan-kenyataan sinisnya terhadap dunia barat dan juga jiran-jirannya, terutama Malaysia. Buku ini menelusuri sejarah peribadinya daripada permulaan hidupnya yang sukar  serta pedih dan kemudian pendedahannya kepada idea-idea kemerdekaan yang semuanya itu berlaku di Jawa Timur (Surabaya dan Mojokerto). Seterusnya penglibatan aktif beliau dalam politik di Bandung sewaktu menjadi mahasiswa di Sekolah Teknik Tinggi.

Sebagai seorang anak kelahiran campuran daripada ibu yang berasal dari agama Hindu-Buddha dan bapak seorang Islam, perkara ini memberi kesan kepada pewatakannya dalam konteks kerencaman masyarakat Indonesia. Kepedihan hidup keluarganya dan bangsa Indonesia mengikut pandangan Sukarno adalah ciptaan penjajah Belanda. Namun kecaman Sukarno pada penjajah Belanda bukan setakat kepada kemunduran ekonomi, tetapi juga kepada jatidiri dan rasa bangga-diri sebagai sebuah bangsa yang mana mengikutnya telah diremukkan oleh penjajah Belanda sehingga menjadi inferior dan tidak mempunyai kenyakinan. Mengikut kefahaman beliau bangsa Indonesia adalah emosional, penuh dengan perasaan melalui kata-katanya “Kamilah satu-satunya bangsa di dunia yang tidur memakai guling … yang gunanya hanya untuk dipeluk sepanjang malam” (h.2). Elemen ini digunakan sepenuhnya oleh Sukarno untuk membangunkan bangsanya menentang penjajah terutama melalui pelambangan nasional seperti konsep gotong royong, tolak ansur, hormat menghormati, bahasa, pakaian dan agama. Kesemua ini diterapkan dalam program nasional Indonesia selepas kemerdekaan iaitu Panca Sila, Bahasa Melayu sebagai asas kepada Bahasa Indonesia, demokrasi terpimpin dan pemakaian songkok atau peci. Sebagai contoh dalam konteks Bahasa ucapannya pada tahun 1926 “sampai sekarang … bahasa Indonesia hanya dipergunakan di kalangan atas. Tidak oleh rakyat biasa. Sekarang, mulai dari hari ini, menit ini, marilah kita putuskan untuk belajar berbicara dalam bahasa Indonesia” (halaman 87). Pada pandangan saya inilah jasa besar Sukarno pada bahasa Melayu kerana bahasa Indonesia yang dimaksudkan berasaskan kepada bahasa Melayu dengan katanya “Aku berpendapat, pertama-tama yang harus kita kuasai adalah bahasa kita sendiri. Marilah kita memusatkan pikiran untuk mengembangkan bahasa Melayu” (halaman 51). Istilah Marhean yang kerap digunakan pada masa sekarang di Malaysia adalah ciptaan beliau hasil daripada interaksinya dalam bahasa Sunda dengan seorang petani yang bernama Marhean di Bandung. Konsep Marhean mengikut Bung Karno ialah rakyat yang memiliki modal pekerjaan mereka namun hidup melarat kerana dasar feudalism dan kemudiannya imperialism (halaman 74-75).

Buku ini juga bertujuan untuk menjawab tuduhan dunia barat terhadap dirinya sebagai kolaborator atau talibarut kepada tentera Jepun sewaktu peperangan dunia kedua dan cenderungnya kepada komunisme semasa era perang dingin antara dunia barat dan Persekutuan Soviet serta Republik Rakyat China. Mengikut Sukarno kerjasamanya dengan Jepun adalah peluang baginya untuk mendapat kemerdekaan daripada Belanda, yang mana peluang ini tidak mungkin dapat diperolehi sekiranya tidak diambil. Kerjasama ini juga mengikutnya untuk menyelamat rakyat Indonesia daripada kekejaman dan keganasan tentera Jepun sepertimana ceritanya menyelamat gadis-gadis Minangkabau daripada pemerkosaan tentera Jepun melalui kaedah yang mendapat restu dan persetujuan ulama Minangkabau (halaman 197-198). Manakala kecenderungan kepada kuasa besar Komunis ketika itu mengikutnya adalah kerana sifat orang timur yang berbudi berbahasa kepada pertolongan yang diberikan oleh sesiapa sahaja tanpa mengira kepercayaan dan pegangannya. Begitu juga sebaliknya sikap mudah tersinggung orang Asia kepada orang Barat yang selalu menghina dan memperkecilkan usaha-usahanya untuk membangun Indonesia. Sinikal Barat kepada Sukarno dibalas dengan respon yang bukan hanya setakat retorik bahkan tindakan-tindakan berani seperti penarikan diri dari PBB, mengadakan persidangan negara-negara berkecuali Bandung yang mengabungkan dunia Asia dan Afika dan penganjuran sukan dunia sebagai alternatif kepada sukan olimpik sebagai lambang kebangkitan dunia bukan kulit putih.

Buku ini juga menceritakan sudut peribadinya yang dikatakan sebagai seorang playboy yang menyukai wanita. Bung Karno menjelaskan bahawa tarikannya kepada wanita adalah sifat semula jadinya yang menyukai keindahan dan wanita itu adalah sebahagian daripada keindahan. Beliau menceritakan beberapa wanita yang telah menarik perhatiannya seperti Inggit iaitu isteri keduanya yang lebih berumur 10 tahun daripadanya dan juga Fatmawati atau Fatimah yang menjadi penyambung zuriatnya. Baginya menyukai melihat wanita bukanlah satu kejahatan. Dengan memetik kisah antara Rasulullah s.a.w. dengan  Zainab, Sukarno membuat kesimpulan moral bahawa “bukanlah suatu dosa atau tidak sopan kalau seseorang mengagumi seorang perempuan cantik. Dan aku tidak malu berbuat begitu, kerana dengan melakukan itu pada hakekatnya aku memuji Tuhan dan memuji apa yang telah diciptakan-Nya” (halaman 14).


Bahagian akhir buku ini menceritakan bagaimana usaha yang beliau curahkan untuk menyatukan Indonesia daripada pelbagai perbezaan mula dari keghairahan anak muda revolusi yang ingin mencapai sesuatu objektif secara cepat tanpa memikirkan risiko selepasnya, atau kefanatikan pelampau agama yang mengikutnya akan memecahkan perpaduan Indonesia dan golongan komunis yang anti demokrasi. Beliau menegaskan dirinya sebagai seorang demokrat dan menentang sebarang usaha untuk menjadikan Indonesia sebagai sebuah negara Komunis atau pemerintahan secara diktator. Katanya: “sampai hari kematianku, aku tetap seorang demokrat. Abdi dari rakyatku. Pelaksana dari keinginan mereka. Aku tidak memaksakan pimpinan kepada rakyat. Aku memberikan saran dan menunggu reaki … Apakah ini cara seorang diktator? Kukira tidak. Kukira ini jalan yang ditempuh oleh seorang penyabar” (halaman 342-343).  Dalam menghurai pegangan politiknya beliau menghuraikan bahawa konsep nasionalisme yang menjadi asas perjuangannya perlu dimasukkan keadilan sosial iaitu idea sosialisme serta dicampur elemen-elemen tempatan lainnya seperti agama dan keperibadian nasional sehingga natijahnya satu gagasan baru Sosialisme Indonesia (halaman 90).


Sesuatu yang mungkin boleh dipelajari oleh pimpinan politik masakini, terutama dalam konteks Indonesia ialah Sukarno adalah seorang yang amat bersederhana dalam penghidupannya. Beliau tidak mempunyai apa-apa harta bahkan keperluan hidupnya dan keluarganya banyak yang disumbang oleh rakan-rakannya sekalipun dia seorang Presiden. “…akulah satu-satunya presiden di dunia yang tidak punya rumah sendiri. Baru-baru ini rakyatku menggalang dana untuk membangun sebuah gedung buatku, tapi di hari berikutnya aku melarangnya. Ini bertentangan dengan pendirianku. Aku tidak mau mengambil sesuatu dari rakyatku. Aku justru ingin memberi mereka” (h.372).  Kesederhaan beliau terserlah walaupun di saat kematiannya dengan meminta supaya ia “dikuburkan menurut agama Islam dan di atas batu kecil yang biasa tulislah kata-kata sederhana: Di sini beristirahat Bung Karno, Penyambung Lidah Rakyat Indonesia”.

No comments:

Post a Comment

Pengelakan secara sengaja menjawab soalan dari operator insurans boleh menyebabkan tuntutan pampasan dibatalkan

  CHONG LAI KENG v. PRUDENTIAL ASSURANCE MALAYSIA BHD   [2024] 1 CLJ 293 HIGH COURT MALAYA, SHAH ALAM JAMHIRAH ALI JC [CIVIL SUIT NO: BA-22N...