Saturday 5 January 2013

Faktor Kemorosotan Tamadun Islam


Graham E. Fuller dalam bukunya "A World Without Islam" (2010) menyatakan bahawa terdapat enam faktor utama kemerosotan tamadun Islam iaitu (halaman 245-248):

(1) Faktor utama ialah keupayaan intelektual yang mengalah kepada lokalisasi dan atrophy yang pada masa dahulunya terbuka dan mempunyai semangat untuk menyelidik. Semangat ini diganti oleh sikap ritual dan legalism sempit yang menghalang semakan semula tafsiran nas-nas dan sumber-sumber autoriti di mana pada masa dahulunya sesuatu yang lazim. Sikap ini akhirnya membawa kepada pemusuhan antara sains/kemajuan teknologi dan Islam (sungguhpun telah diteduhkan pertentangan ini oleh justifikasi reformis/modernis Islam.

Selanjutnya adalah faktor-faktor eksternal seperti berikut:

(2) Pencerobohan Mongol ke atas kerajaan Islam Abbasiah pada kurun ke 13 Masehi yang meruntuhkan serta menghancurkan pusat-pusat populasi dan perbandaran Islam di mana terdapatnya kekayaan, perpustakaan, kesenian, pusat perniagaan dan pelbagai di mana kehancuran ini sudah sukar untuk dipulihkan lagi selepas itu kepada zaman kegemilangannya yang lalu. Ini berbeza dengan pusat-pusat kecemerlangan barat yang terus dipelihara seperti Andalus dan Konstantinpole sungguhpun berada di bawah kekuasaan Islam.

(3) Perpecahan kesatuan umat Islam melalui penubuhan kerajaan Shiah di Iran pada kurun ke 16 Masehi. Penubuhan kerajaan ini memutuskan perhubungan antara dunia Islam dan barat yang pada masa dahulunya faktor kecemerlangan Islam akibat daripada pertukaran ilmu dan pengetahuan.

(4) Kebangkitan negara-negara Eropah dari aspek ilmu dan teknologi pada kurun ke 17 masehi dengan dominasi dari aspek ketenteraan terutama penguasaan atau supremacy jalan laut. Dominasi maritim ini didorong oleh halangan-halangan jalan darat untuk mendapatkan bahan-bahan dan sumber-sumber ekonomi di Timur yang pada masa itu dikuasai oleh pemerintah Islam. Begitu juga didorong oleh semangat untuk mencari dunia baru bagi tujuan kekayaan serta aspirasi untuk mengembang ajaran Kristian seperti mana dalam peristiwa pelayaran Columbus ke Benua Amerika dan Vasco DeGama ke dunia timur melalui Afrika dan India. Faktor strategik yang lain kerana masalah wabak penyakit Black Death yang berlaku pada kurun 14th Masehi menumpulkan minat Eropah untuk menggunakan jalan darat ke Timur.

Fertile Crescent
(5) Perubahan alam sekitar seperti kerosakan hutan yang berlaku di tanah subur sekitar Mesir, Palestin dan Iraq yang dikenali sebagai fertile cresent atauard sawad dalam bahasa Arab. Kerosakan alam ini menyebabkan kawasan ini menjadi kurang subur sebagaimana dahulu yang menyebabkan berlakunya perpindahan tempat tinggal dan tumpuan kegiatan ekonomi. Begitu juga semasa permulaan kemajuan Eropah, bahan-bahan penting bagi pembangunan industri Eropah seperti arang batu, bijih besi serta iklim cuaca yang sederhana menyumbang kepada pembangunan Eropah. Apabila minyak dijumpai kebanyakan negara Islam ketika itu sudahpun berada di bawah penjajahan dan dominasi pihak Barat.

No comments:

Post a Comment

Pengelakan secara sengaja menjawab soalan dari operator insurans boleh menyebabkan tuntutan pampasan dibatalkan

  CHONG LAI KENG v. PRUDENTIAL ASSURANCE MALAYSIA BHD   [2024] 1 CLJ 293 HIGH COURT MALAYA, SHAH ALAM JAMHIRAH ALI JC [CIVIL SUIT NO: BA-22N...